Jak podaliśmy w komunikacie, pod koniec zeszłego tygodnia, ze względów na epidemię wstrzymane zostały zdjęcia na planach. Oznacza to w praktyce, że większość zamówień telewizyjnych do ramówki wiosennej nie zostanie zrealizowana w całości. Dotyczy to zwłaszcza seriali emitowanych w trybie codziennym.
Jeśli chodzi o głównych naszych klientów – stacje naziemne, zazwyczaj mamy do czynienia z dwoma sezonami emisyjnymi: ramówką wiosenną i jesienną. Mam nadzieje, że bez przeszkód uda nam się zrealizować zamówienia jesienne. Aktualnie prowadzimy analizy i w ich wyniku podejmiemy rozmowy ze stacjami, czy w razie takiej możliwości, chcą, aby niezrealizowane na wiosnę odcinki wydłużyły transzę przeznaczoną do emisji jesienią.
Bez przeszkód zakończymy natomiast pracę m.in. nad serialem „Znaki II”, do którego licencję nabyło Sony, serialem „W głębi lasu” – zrealizowanym dla Netflixa, serią dokumentalną „Złoto Bałtyku II”, którego emisję za kilka dni zacznie kanał History. Poza tym zakończyliśmy postprodukcję do pełnego sezonu serialu kryminalnego „Cień”, którego sprzedaż negocjujemy. W pełni zakończyliśmy prace nad komedią „Jak zostać gwiazdą”, którego premiera kinowa zaplanowana jest na 19.06.2020.
Cykl powstawania filmu czy serialu obejmuje kilka etapów: dewelopment, który oznacza wypracowanie pomysłu i prace literackie; preprodukcję – obejmującą m.in. prace obsadowe, wyszukiwanie miejsc, w których realizowane będą zdjęcia, kompletowanie ekipy, podpisywanie umów; następnie okres zdjęciowy – czyli pracę na planie i postprodukcję – montaż, udźwiękowienie, efekty, koloryzacja itd.
Najbardziej dotkniętym aktualną sytuacją etapem produkcji jest okres zdjęciowy – gdyż wymaga obecności większych grup ludzkich (obsada i ekipa), i często korzystania z lokacji (mieszkania i miejsca publiczne) – do których dostęp jest w tych warunkach ograniczony. Wykorzystujemy zatem aktualnie maksimum naszych możliwości na prace dewelopmentowe nad kontynuacjami oraz nowymi projektami. Jesteśmy też w trakcie okresu przygotowawczego do nowej komedii romantycznej, a zdjęcia planujemy realizować latem.
Studia ATM
Jeśli chodzi o nasze studia, to przystosowujemy się do nowej sytuacji. Wdrożone zostały rygorystyczne procedury bezpieczeństwa – każdy wchodzący ma mierzoną temperaturę, klamki i powierzchnie, z którymi styka się większa ilość osób są regularnie dezynfekowane, dysponujemy nawet septycznymi lampami ultrafioletowymi. Spora część hal wynajęta jest w oparciu o kontrakty długoterminowe.
Producenci dostosowują się do nowych okoliczności – podejmując się realizacji programów małymi ekipami i bez udziału publiczności. Pojawiają się nowe zamówienia na reklamy, trwają próby teatralne. Przesunięcie terminu piłkarskiego Euro daje możliwość ukończenia rozgrywek polskiej Ekstraklasy w późniejszym terminie, a to jedna z imprez, którą obsługują nasze wozy HD.
ATM Grupa jest największym niezależnym studiem produkcyjnym w Polsce. W związku z tym nasze możliwości są większe. Mamy większe zasoby i różne pola generowania przychodów. Z drugiej strony – także większe koszty i dłuższą „listę płac”. Oprócz stale związanych z nami współpracowników, czujemy się odpowiedzialni za ekipy przerwanych produkcji. Wydaje mi się, że jest to taki moment, w którym musimy się sprawdzić, jako kluczowy uczestnik rynku. Ze strony nadawców spotykamy się ze zrozumieniem sytuacji i mam nadzieję, że możliwe będzie rozliczenie przerwanych prac w trybie innym, niż przewidziany umowami. Dla nich to także czas próby i test w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu. Rozliczenie produkcji pozwoli nam na uruchomienie programu pomocy dla współpracujących z nami osób. Zwiększone inwestycje w dewelopment stanowią już taką swoistą pomoc skierowaną w kierunku twórców. Sami jednak także będziemy potrzebowali wsparcia ze strony rządu i otwartości ze strony naszych klientów. Bardzo cenna jest w tym kontekście inicjatywa ogłoszona przez Dyrektora PISF.
Andrzej Muszyński, prezes ATM Grupy